Hej världen, här kommer jag

 

Jag ska bli smart.

Det här med geografi alltså, det glömde nog mina föräldrar lära mig och sen måste jag ha varit sjuk på alla lektioner som handlade om världen. Men nu, vid 21 års ålder har jag blivit som besatt! Jag tycker att världskartan är så väldigt fascinerande och jag vill ha den upphängd överallt i mitt hem.

Det enda pinsamma i det här är ju då att jag inte kan nånting!!! Vilket av de där stora i mitten är Tyskland och vilket är Polen? Vad är det för skillnad på Liechtenstein och Luxemburg? Va!? Är Malta dääär nere, jag trodde det låg där vid Estland typ, och Ukraina!? SÅ STORT!? Ni hör, jag har ju levt i en helt snedvriden världsbild!!  Antingen skrattar ni åt mig nu eller så gråter ni för att ni tycker synd om mig eller för att jag är dum i huvudet. Men!! Jag lovar att det ska bli ändring på det här, jag inser ju själv att jag inte kan leva i den här ovissheten, det är ju pinsamt.

SÅ, Tove tipsade om en hemsida för ett tag sen (när hon berättade om sin Europatågluff och jag satt som en fågelholk), Seterra.net. Där sitter jag nu och övar med de andra sexåringarna! Jag ska bli kung på Europas länder och USAs delstater!! Och världsdelarna... Det är nämligen lite si och så med dem också.... Fast "kung"!? Vem försöker jag lura? Jag ska bli som alla andra. 


Här är början på min julklappsönskelista mamma & pappa: 


En jordglob, lagom stor att fylla ett fack i bokhyllan.

Tavlan. Även den svarta fåtöljen om ni vinner på lotto och känner att pengarna bör gå till mina julklappar.
 

Kommentarer

  • Lina säger:

    Vart kan man hitta den läckra tavlan? :)

    Svar: Den kan man hitta här: http://www.photowall.se/canvas/world-in-wordcloud
    Anton Dahlbäck

    2012-10-09 | 19:35:38
  • Mamma säger:

    Hanna, du har haft prov i alla dessa länder och huvudstäder med superbra resultat!! Frågan är väl vart du stoppade den kunskapen sen??

    Svar: Jag gissar på att det var en typisk råpluggadageninnangrej så det försvann en vecka senare...
    Anton Dahlbäck

    2012-10-09 | 23:04:27

Kommentera inlägget här: