Som klippt och skuren för Bryssel

(JAG ÄR EN APA)
 
 
Centralstationen ligger inte långt ifrån universitetet. Idag skulle det ske, idag skulle jag gå till en frisör för att rensa bort ogräset på skallen, trimma häcken så att säga. Eller det kanske man inte ska säga, för jag börjar då tänka på rövhåret då..
 
I alla fall så hade jag sett att det fanns en frisörbutik (?) nära centralstationen i Bryssel. Så jag gick dit. Hela dagen hade jag övat in i min skalle vad jag skulle säga till frisören för att kunna få en okej frisyr.
 
"Shårt ån de sajds änd ö litöl bit långer in de midöl." Skulle den frasen leda mig till lycka?
 
Det var ett otroligt mekk att hitta in i den där hårbutiken. Man skulle tydligen gå längst in i ett hotell för att ta sig dit. Hur det nu ska vara logiskt är beyond me.
 
Men jag knackade på försiktigt och fick ett "Bonsoir" som svar av frisörn. Efter en månad här tänkte jag att varför inte hälsa tillbaka på franska. SÅ. OTROLIGT. KORKAT. Där babblade mannen vidare och jag stod där som en idiot och försökte komma ihåg frasen "shårt ån de sajds änd ö litöl bit långer in de midöl."
 
Hur som haver så fick jag sätta mig i en stol där en äldre dam med sina knotiga fingrar skulle schamponera mig. Den sensuella upplevelsen som det tydligen ska vara att bli schamponerad på en salong gick jag allt bet om.
 
Efteråt tog den stilige mannen med uppknäppt skjorta mig till själva frisörstolen. Jag insåg att min fras inte riktigt hade gåt hem hos mannen så jag visade en bild som Hanna skickat. Mannen visade tummen upp och jag satte mig ner.
 
Mannen klippte två klipp, såg fundersam ut, tittade på mig och sa "heh, vill du ha någonting att dricka?"
Att dricka? Varför skulle jag vilja det när jag blir klippt? Det kommer ju sluta med att jag har massa hår i glaset. Försöker han supa ner mig så jag inte kommer ihåg något sen? Allt detta snurrade i min skalle. Så jag tackade nej.
 
Då började mannen istället att svinga med sin sax, kniv och sin maskin. Har aldrig sett någon klippa så snabbt och med sådan inlevelse. Han klippte till och med saxen när den inte var i mitt hår. Snabbt gick det. Sen kom stylingen... Hur lång tid kan det ta att stoppa i lite vax och sen säga "nu är du klar." 20-30 minuter tydligen. Och det var inte nådigt med vax heller. Håret var sådär fett som det kan vara efter en lägerveka i skogen utan bad och dusch.
 
Men jag betalade glatt och gick hem. Väl hemma så, tja, möttes jag som sagt av en Hanna som gapflabbar åt mig. Men vadå, nu har jag duschat bort allt vax i alla fall, och inser att jag nu har världens kanske snabbaste polisonger.
 
Bröllop till helgen, som jag längtar...
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: